Kursus i argumentationsteknik

Kursets varighed: 1½ dag, maks. 8 deltagere. På bestilling.

Kursus i argumentationsteknik

Træng igennem til din målgruppe og påvirk deres adfærd

En indstilling til ledelsen, et indlæg på et møde, et forslag til teamet eller projektgruppen – uanset hvilken type kommunikation du sidder med, er det vigtigt, at argumentationen er i orden. Har du ikke klare, velvalgte argumenter målrettet modtagerne, og tager du ikke hånd om indvendinger, vil udfaldet næppe blive, som du håber på.

At kunne argumentere overbevisende er nødvendigt, stort set hver gang du skal gøre din viden gældende og påvirke kollegers, chefers eller kunders adfærd. På kurset i argumentationsteknik bliver du trænet i at overbevise med kraft og effekt.

Kurset er for dig der

er vidensarbejder, specialist, projektansvarlig eller leder og ønsker at styrke din evne til argumentere målrettet og overbevisende. Det kan både være internt i forhold til chefen, kollegaen eller medarbejderne og eksternt i overfor samarbejdspartnere eller kunder.

Dit udbytte

Kurset giver dig konkrete redskaber til at styrke din argumentation, så den får størst mulig effekt på din modtager. Efter kurset vil du være i stand til at:

  • målrette din argumentation til din konkrete modtager, så du får størst mulig gennemslagskraft
  • argumentere klart og fokuseret for din sag
  • håndtere indvendinger og modargumenter
  • træffe en strategisk velovervejet beslutning om, hvad du skal fokusere på i din argumentation for at få størst effekt på modtagerne
  • præsentere en slagkraftig og overbevisende argumentation skriftligt som mundtligt.

Kursets indhold

På kurset får du praktiske retoriske værktøjer, som både kan bruges i mundtlig og skriftlig formidling. Vi arbejder med:

  • Argumentationens byggesten: hvad består et argument egentlig af, og hvor er de typiske faldgruber?
  • Interessentanalyse: hvad kendetegner dine modtagere, og hvordan når du dem med argumentationen?
  • Gode begrundelser: hvordan finder du de bedste begrundelser for din sag?
  • Modargumentation: hvordan håndterer du skepsis og vanskelige indvendinger?
  • Strategi: hvor skal du sætte argumentationen ind for at få den ønskede virkning?
  • Framing: hvordan præsenterer du dit budskab, så det giver de rette associationer og appellerer mest muligt til modtagerne?

Sådan arbejder vi på kurset

Kurset består af 1½ dags intensivt forløb, som veksler mellem oplæg, diskussioner og øvelser individuelt og i mindre grupper. Du arbejder med din egen formidlingsopgave, så du med det samme får erfaring med at overføre teorier og principper til din hverdag. Undervejs får du feedback fra medkursister og underviseren.

Bestilling

Bestil dette kursus på tlf. 3295 5595 eller send os en mail på post@rhetorica.dk.