Novozymes

Mundtlig og skriftlig ledelsesretorik i Novozymes

Den danske bioteknologi-virksomhed med mere end 6.200 ansatte på verdensplan arbejder løbende med at udvikle og optimere deres produkter.

En af grundstenene i denne proces er de enkelte produktionsfaciliteter, og for at de skal fungere optimalt, er løbende investeringer nødvendige. 

Udfordring

For lederne, der til daglig har ansvar for produktionen i bl.a. Kalundborg og Bagsværd, er det en udfordring, hvordan de kommunikerer til deres egen øverste ledelse, når de skal overbevise den om at investere i nye projekter på de enkelte fabrikker. 

Produkt

Som en del af Novozymes’ egen lederuddannelse designede Rhetorica derfor et udviklingsforløb i mundtlig og skriftlig ledelsesretorik. Undervejs arbejdede vi blandt andet med situationsanalyser, præsentationsteknik, fængende indledninger og afslutninger samt forskellige måde at vinkle sin argumentation og ikke mindst modargumentation på.

Dermed blev lederne bedre klædt på til at få de nødvendige ressourcer, så de fortsat kan udvikle og optimere de produktionsfaciliteter, de har ansvaret for.

Gennemgang af facts; hvad ved vi, der virker. Masser af tricks. TAK (-:

Ghita Hansen, Director, Novozymes Fermentation

Udbytte

Det skræddersyede forløb trænede lederne fra Novozymes til selv at kunne svare på følgende:

  • Forberedelse af præsentationer – hvem er din modtager, og hvem er du i deres øjne?
  • Den røde tråd og det klare budskab – hvordan skærper du dit fokus? 
  • Fornuft, følelse og troværdighed – hvordan anvender og kombinerer du forskellige appelformer?
  • Disposition og struktur – hvordan opbygger du dine oplæg, så folk lytter?
  • Indledninger og afslutninger – hvordan fanger og fastholder du publikums interesse?
  • Argumentation og modargumentation – hvordan tager man højde for ubehagelige indvendinger mod ens eget budskab?
  • Det spontane oplæg – hvordan tackler du det uventede og holder oplæg med kort forberedelse?
  • PowerPoints – hvordan undgår du, at de stjæler opmærksomheden?
  • Kropssprog og stemmebrug – hvordan understøtter de dit budskab?
  • Skriveprocesser – hvordan effektiviserer du din skrivning i en travl hverdag?
  • Klarhed og præcision på skrift – hvad er forskellen, og hvornår efterspørger din modtager hvad?

Hvis du vil høre mere om vores træningsprogrammer eller udviklingsforløb for virksomheder, så giv os et kald på 32 95 55 95 eller udfyld formularen nedenfor.

Jeg vil gerne kontaktes