Viden & inspiration

Med venlighed kommer man længst

Kommunikation i en negativ tone overdøver budskabet. Og risikoen for at vi ikke reagerer, er stor. Eller endnu værre: at vi reagerer negativt. Venlighed i sproget danner derfor mange gange hele fundamentet for effekten af vores kommunikation.

læs mere

Står dit kropssprog i vejen for dit budskab?

Du har forberedt, hvad du vil sige; du har lavet din PowerPoint; du er klar til at præsentere den nye strategi for dine kolleger og medarbejdere. Men lever dit kropssprog op til forberedelserne, eller står det faktisk i vejen? Er dit kropssprog og din stemme ikke synkroniseret med det, du siger, risikerer du, at dit budskab ikke går igennem – eller i værste fald, at du sender dine modtagere ud af døren med et helt andet budskab, end du havde planlagt.

læs mere

Lad din hjerne blive hjemme, når der er forandring på agendaen

Hvorfor kan en bjergbestiger, der nyder at hænge under en klippe i et tyndt reb om søndagen ikke kapere forandringer i jobbet om mandagen? Hvad er det, der gør, at de færreste kan lide forandringer, selvom vi aldrig ville komme ud af stedet uden? Svaret skal blandt andet findes i neurovidenskaben.

læs mere

Hvad skal HR med kommunikation?

Pedersen sidder ved sin PC og læser det seneste nyhedsopslag på intranettet om virksomhedens nye værdier, som HR vil introducere. Der er en kort tekst, der henviser til nogle skemaer og en invitation til et intromøde. Pedersen kigger videre og får øje på en artikel fra kommunikationsafdelingen, der handler om vigtigheden af, at lederne tager ansvar og går forrest med deres værdier som det gode eksempel. Det får Pedersen til at tænke på, om han mon skal gå forrest med sine egne værdier eller HR’s?

læs mere

Sprog, der skaber afstand

Et helt særligt sprog har sneget sig ind på mange arbejdspladser. Et sprog, der på overfladen kan lyde vældig fint og flot, men som måske i virkeligheden er kejserens nye klæder. For hvad er det egentlig, vi siger, når vi taler Djøf- eller management-sprog? Og hvilken effekt har sproget på vores omgivelser? Læs med og forstå, hvorfor du skal droppe Djøf-dansk og i stedet tale lige ud af posen.

læs mere

6 gode råd til compliance-implementering

Hvordan sikrer vi, som ledere eller compliance-ansvarlige, en hurtig og smidig implementering af nye lovkrav og regler? Og hvad gør vi, når de enkelte krav ikke giver mening for de folk, der skal efterleve dem?

læs mere

Troværdighed + karisma = effekten af dit lederskab

På stolen overfor mig sidder en leder fra direktionen i en større virksomhed. Formålet med mødet er at gennemgå resultaterne af hans 360-graders ledelsesevaluering. Mødet med denne leder er blevet vigtig for mig, fordi det samler to vigtige pointer, som denne artikel skal handle om...

læs mere

Sådan bruger du storytelling til at skabe mening og motivere

Hvordan motiverer du dine medarbejdere til at give den en ekstra skalle på arbejdet? Hvordan får du dem til at engagere sig og tage ejerskab til jeres opgave og projekt? En tendens i tiden er at motivere med MENING.

læs mere

Når god teamledelse er vellykket kommunikation

At lede er at kommunikere. Men – hvordan løfter du begge dele til et nyt niveau? Det er det spørgsmål, vi vil fokusere på i denne artikel, hvor vi samtidig lægger et mere afgrænset fokus på teamlederens kommunikation med sine teammedlemmer.

læs mere

PowerPoint med døden til følge

Du sidder i et halvmørkt lokale foran en skærm med en hvid flade, en stor bunke sorte bogstaver og en hulens masse grafer og komplicerede diagrammer. Du forsøger at fokusere, men langsomt mærker du din kollegas stemme glide længere og længere i baggrunden. Langsomt, men sikkert. Indtræder. Død. Ved. PowerPoint.

læs mere

5 vindertræk – Overbevis med dit kropssprog

Dit kropssprog er afgørende, når du skal have dine medarbejdere, kollegaer eller leder til at ændre adfærd og følge trop. Læs her, hvordan du med 5 vindertræk kan overbevise med dit kropssprog.

læs mere

Den troværdige leder

Troværdighed er altafgørende for den moderne leder. Det gælder, hvad enten du leder et team, en organisation eller et helt land. For moderne ledelse i en foranderlig verden handler i høj grad om at bygge solide relationer og skabe motivation. Og det kan man ikke uden troværdighed.

læs mere

Hvordan overbeviser man – gode grunde og stærke standpunkter

Retorik handler om, hvordan vi mennesker tænker, hvordan vi danner meninger, og hvordan vi opfører os anderledes baseret på, hvordan andre kommunikerer med os. Vi kan derfor definere retorik som kunsten at overbevise.

læs mere

Does your body language distract attention from your message?

You have prepared what you want to say; you have made your PowerPoint presentation; you are ready to present the new strategy to your colleagues and employees. But does your body language match your preparation, or does it stand in the way?

læs mere

Kommunikationsplan for forandringskommunikation

Hent gratis white paper - kommunikationsplan: Succesfulde forandringer kræver velplanlagt kommunikation. Denne kommunikationsplan kan give dig overblikket over de elementer du skal være opmærksom på, når du kommunikerer.

læs mere

Bare skyd – 3 trin til taktisk kommunikation

Vil du undgå at være lederen, der står på sidelinjen og råber ad dine medarbejdere, fordi de tilsyneladende ikke har forstået strategien?

læs mere

3 gode råd til MUS-samtalen

Uanset hvilken side af bordet du sidder på, kan MUS-samtalen føles lidt som en eksamen og give anledning til bekymrende rynker og akavede situationer. Derfor får du her tre vigtige råd til, hvordan du bedst håndterer medarbejdersamtalen – og det er uanset om du er leder eller medarbejder.

læs mere

Defreezing - sådan gør du

Denne artikel giver et bud på, hvordan du med et velplanlagt indledende greb kan skabe ejerskab til forandringer og sikre, at medarbejderne er motiverede til at ændre deres opfattelse af virksomheden og måde at arbejde på.

læs mere

Opbyg dit budskab i 4 trin, og fang dine modtagere: HEY-YOU-SEE-SO

…du kigger op på projektoren. Din hals snører sig sammen. Nervøsiteten springer frem på din pande og gør dine håndflader klamme... Vi springer fem kvarter frem i tiden. Mødet gik godt. Dit oplæg og de mange efterfølgende spørgsmål klarede du uden at ryste på hånden. Læs her, hvordan.

læs mere

Implementering af strategi

Kender du fornemmelsen af, at når den nye strategi skal meldes ud, så dukker medarbejderne sig og gør som de plejer? Og har I overvejet, hvordan I kan få strategien, organisationsændringen eller en ny kultur forankret i organisationen? Så læs endelig videre – så skal vi give et forskningsbaseret bud.

læs mere

10 klassiske sprogfejl – hvor mange spotter du?

Nogle korser sig over at lave dem, andre korser sig over at læse dem – vi sætter en dyd i at udrydde dem: Sprogfejlene. Få listen over danskernes ti "foretrukne" sprogfejl, og få hjælp til både at spotte og rette dem.

læs mere

Effektiv argumentation - husk lige vaccinationen!

Når vi skal overbevise nogen om noget, så vil de fleste fokusere alene på de gode argumenter for deres holdning. Dette retoriske fif forklarer, hvorfor dette ikke er en god idé.

læs mere

Få styr på dit næste møde - 5 gode råd til mødeledelse

Et møde mellem mennesker er kommunikation, og for at den skal være god, skal den have de rigtige forudsætninger. Et ustruktureret mødeoplæg virker demotiverende på de fremmødte, og gør det vanskeligt for dem at se, hvad de skal bidrage med. Hvorimod en mødeleder med styr på kommunikationen formår at få det bedste og mest relevante frem i alle deltagere.

læs mere

Et eller to ord? Lær det her.

Fra kokke til personalechefer, rigtig mange skriver sammensatte ord som to ord, når det korrekte ville være at skrive dem som et ord. Og det er måske forståeligt nok, blandt andet fordi man på engelsk ofte skriver sammensatte ord i to eller flere ord. Men det er ærgerlige fejl, fordi...

læs mere

Sådan skriver du bedre mails

Nogle mennesker sender flere hundreder om ugen. Både eksternt men også internt i organisationen er mailen en af de mest anvendte kommunikationsformer - og derfor én de færreste har råd til at overse. Læs her, hvordan du får dit budskab frem.

læs mere

Få luget ud i nogle klassiske sprogfejl.

Skal jer og jeres skrives med stort eller småt? Og hvad med ejefaldets apostrof - skal der apostrof i Jensen's Bøfhus eller ej? Og ligger hønen æg, der hvor den lægger? Eller lægger hønen æg, der hvor den ligger?

læs mere

Gode råd og retoriske tips til alle der skal arrangere en konference.

Fremstår I troværdige? Kan I styre tiden? Kan I reagere hensigtsmæssigt på tekniske problemer? Det er vigtigt at have styr på oplægsholderne, men det er også vigtigt at have styr på velkomsten, informationen og flowet til en konference eller et seminar. Her er en tjekliste i god konferencedisciplin.

læs mere

Storytelling Attracts Your Brain

Why should you go through the hassle of incorporating good storytelling in your communication?

læs mere

Præsentationsteknik - sådan får du folk til at klappe, og lidt om, hvorfor det er vigtigt

Vi klapper ikke, når noget er godt. Vi klapper, når vi tror, vi skal klappe. I nogle situationer er klapsalver meget almindelige (som under politiske taler) andre steder ikke (for eksempel i kirken).

læs mere

Præsentationsteknik - sådan slutter du af, og får budskabet til at sidde fast

Har du siddet diffus og forvirret med et kæmpe spørgsmålstegn malet i ansigtet efter en præsentation, hvor foredragsholderen er flygtet ned af scenen inden, du nåede at opdage, at det var slut. Eller har du været halvt i drømmeland og først opdaget, at nu skulle der klappes, da foredragsholderen sagde” ehhm , jah, eller, ja, ehm, det var så det for, ehm, mig... ehm , tak”.

læs mere

Præsentationsteknik og førstehåndsindtryk - 4 trin til at komme godt fra start

Vi dømmer andre mennesker hurtigere, end vi lige tror – nogle forskere mener endda, vi gør det inden for blot få sekunder. Og dette førstehåndsindtryk danner rammen om, hvordan vi fremover vil opfatte personen.

læs mere

5 gode råd til samtaleteknik

Her har du 5 simple og effektive samtaletips, som kan hjælpe dig med at være mere bevidst om dine samtaler, så du ikke med autopiloten i cockpittet lander i ubehagelige situationer.

læs mere

Styrk din præsentation med brug af gode eksempler

”Da min far lå på Rigshospitalet, måtte vi slæbe adskillige tæpper og varme trøjer med hjemmefra, for de utætte vinduer lod den vinterkolde, klamme vind suse ind…”

læs mere

Styrk din præsentation med feedback

Ligegyldigt hvor rammende, god og effektiv du finder din tale eller din præsentation, så er det en stor fordel at få et andet sæt øjne til at se på dem og give dig noget feedback. Læs her, hvordan du griber det an.

læs mere

5 gode råd mod præsentationsangst

Nervøsitet og angst for at holde præsentationer, er et problem for rigtig mange både ledere og medarbejdere - endda også de rutinerede. Her er 5 gode råd til at overvinde nervøsiteten.

læs mere

10 gode råd til præsentationsteknik

Her får du retorikerens 10 gode råd til den effektive præsentation. Følg dem og brænd igennem med din næste præsentation.

læs mere

7 unoder du bør undgå, når du præsenterer

Kom af med dine unoder, inden du skal holde din næste præsentation. Læs her om de 7 mest gængse unoder, og få tilsvarende 7 gode råd i præsentationsteknik.

læs mere

Forfin dit førstehåndsindtryk - 5 gode tips!

Vi møder konstant nye mennesker i vores liv! På vores arbejde, i vores netværk og i private sammenhænge. Flere undersøgelser viser, at vi danner et førstehåndsindtryk allerede inden for få minutter. Vær derfor bevidst om de signaler, du udsender, når du skal møde andre for første gang. Få 5 gode råd til at forfine dit førstehåndsindtryk her.

læs mere

Retorik - Fakta, følelser og troværdighed

Hvis du vil overbevise nogen om noget og fremkalde en langtidsholdbar adfærdsændring hos dine modtagere, så skal du aktivt bruge 3 elementer i din kommunikation: fakta, følelser og troværdighed. Alligevel fokuserer langt de fleste kun på det ene element, nemlig fakta.

læs mere